XIV konferencja „Studenci zagraniczni w Polsce 2021”, zorganizowana wspólnie online przez KRASP, Fundację Edukacyjną „Perspektywy” i Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, przeszła już do historii. Intensywne dwa dni (26-27 kwietnia), 11 sesji panelowych, 40 mówców, a przede wszystkim ponad 750 uczestników, którym leży na sercu umiędzynarodowienie polskich szkół wyższych – to najkrótszy bilans liczbowy tego ważnego dla akademickiego środowiska wydarzenia.
Ogólna liczba studentów zagranicznych studiujących w Polsce zwiększyła się o 4,2 tys. w stosunku do poprzedniego roku. Jednak nie wiadomo, gdzie przebywa prawie jedna trzecia z nich - powiedział PAP prezes Fundacji Edukacyjnej "Perspektywy" Waldemar Siwiński.
To dzięki nim polskie uczelnie stają się coraz bardziej umiędzynarodowione. Prezentujemy laureatów czwartej edycji Nagrody Środowiskowej "Gwiazdy Umiędzynarodowienia". Finałowa gala odbyła się w tym roku wirtualnie 26 kwietnia podczas konferencji "Studenci zagraniczni w Polsce 2021", zorganizowanej wspólnie przez KRASP, Perspektywy i Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.
Całokształt osiągnięć naukowych, dydaktycznych i organizacyjnych prof. Wiesława Banysia świadczy o tym, że jest to badacz znamienity, który potrafił w pełni wykorzystać swoje kompetencje badawcze i umiejętności organizacyjne dla dobra uczelni i nauki polskiej - tak o laureacie głównej nagrody Distinguished Star 2021, prof. dr. hab. Wiesławie Banysiu mówił w 2018 r. prof. Wojciech Nowak w laudacji z okazji nadania tytułu doktora honoris causa Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.
Umiędzynarodowienie to doskonałe narzędzie pomocne w lepszej realizacji wszystkich celów zapisanych w misji uczelni - twierdzi prof. dr hab. Stanisław Kistryn, pełnomocnik rektora UJ ds. współpracy w ramach Una Europa. Jakość, a nie ilość - to zdaniem prof. Kistryna klucz do dobrego zrozumienia sensu internacjonalizacji uczelni.
Umiędzynarodowienie w szkolnictwie wyższym to wspaniała odpowiedź na postępujące procesy globalizacji i rewolucji technologicznej, jakiej doświadcza nasze pokolenie - mówi z przekonaniem dr hab. Katarzyna Szczepańska-Woszczyna, prof. WSB, prorektor ds. nauki i kształcenia Akademii WSB, uhonorowana nagrodą Research Star 2021.
Jeśli Polska chce być obecna, rozpoznawalna w świecie, to również polskie uczelnie muszą prezentować naukę polską z jak najlepszej strony. To najbardziej fundamentalny argument przemawiający za umiędzynarodowieniem polskich akademii - twierdzi prof. Jan Malicki, pomysłodawca, współtwórca, organizator założonego w 1990 r. Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego (SEW), uhonorowany nagrodą Public Diplomacy Star 2021.
Pandemia spowodowała, że mamy dużo łatwiejszy dostęp do zasobów wiedzy, co daje również szersze możliwości w zakresie kształcenia i powoduje, że odległość uczelni od domu nie ma dzisiaj znaczenia - mówi dr inż. Justyna Trojanowska z Politechniki Poznańskiej. Wskazuje, że w kontekście umiędzynarodowienia w dobie pandemii największym wyzwaniem dla polskich uczelni jest uatrakcyjnienie oferty dydaktycznej.
- Własne doświadczenia ze studiów za granicą, pracowitość oraz umiejętność pójścia na kompromis w sytuacji, w której takie opuszczenie gardy prowadzi do pozytywnych dla uczelni rozwiązań - To według Pauliny Boroń-Kacperek, dyrektor Biura Rekrutacji Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu trzy istotne cechy, które owocują w pracy marketingowca zajmującego się obszarem umiędzynarodowienia.
- To właśnie troska o każdego pojedynczego żaka z zagranicy uwiarygodnia bowiem uczelnię w oczach studentów i kształtuje jej wizerunek wśród kolejnych kandydatów na studia z zagranicy - twierdzi Anton Blazheiev, specjalista w Centrum. Celuje w organizowaniu małych, ale bardzo ważnych w życiu uczelni wydarzeń. Od czterech lat konsekwentnie i z wielką pomysłowością aktywizuje środowisko studentów zagranicznych Politechniki Lubelskiej i dąży do jak największej integracji społeczności akademickiej.
26 kwietnia, w ramach konferencji "Studenci zagraniczni w Polsce 2021", odbyła się uroczysta gala online, podczas której nagrodzono najlepszych studentów zagranicznych w Polsce. To już jedenasta edycja konkursu na najlepszego studenta zagranicznego w Polsce "INTERSTUDENT 2021". Jest on organizowany przez Fundację Edukacyjną Perspektywy w ramach programu "Study in Poland", realizowanego wspólnie z Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP). Mimo pandemii, organizatorzy otrzymali w tym roku rekordową liczbę zgłoszeń z uczelni w całej Polsce - 140. Przedstawiamy sylwetki laureatów.
Od bliskich – rodziny i przyjaciół – dzieli ją aż 8 tysięcy kilometrów, nie widziała się z nimi od ponad roku. W Polsce jest nie tylko wyróżniającą się studentką, ale także osobą zaangażowaną w promowanie studiowania w naszym kraju oraz oddaną wolontariuszką.
Marlon myśli o specjalizowaniu się w kardiologii. To dobry pomysł, bo gdy przyjrzymy się jego aktywności, widać od razu, że ma wielkie serce.
Yash Chawla jest aktywnym członkiem społeczności Politechniki Wrocławskiej od momentu przyjazdu do Polski w 2017 r. Prowadzi badania, organizuje konferencje naukowe, realizuje ważne projekty, udziela się jako wolontariusz.
Tworzenie łazików marsjańskich to jedna z pasji Aliaksandry. Ale na Ziemi ma dużo roboty: bierze udział w konferencjach naukowych i zawodach inżynierskich, organizuje warsztaty robotyczne dla dzieci, pracuje w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy.
Jako 20-latek założył swój pierwszy startup - serwis restauracyjny online. W czasach pandemii podjął zupełnie inne wyzwanie: opracował i wdrożył bezobsługowego robota do dezynfekcji przestrzeni publicznych za pomocą lamp UV.
Niemal 3000 kandydatów na studia w Polsce wzięło udział w dotychczasowych targach edukacyjnych „Study in Poland” Online. Chodzi oczywiście o Ukrainę, Białoruś, Kazachstan, Uzbekistan, Azerbejdżan, Gruzję i Armenię. Mieli oni możliwość spotkania się z przedstawicielami ponad 40 polskich uczelni.Wśród osób, które promowały studia w Polsce w swoich krajach podczas Targów były Konul Jafarova z Azerbejdżanu, Aigerim Balkhashbayeva z Kazachstanu, Yauheniya Barkun z Białorusi i Danylo Funtovoi z Ukrainy.
Danylo Funtovoi z Gluhiva na Ukrainie, studiuje architekturę na Politechnice Lubelskiej. Laureat konkursu na najlepszego studenta zagranicznego w Polsce 2019. O studiach w Polsce myślał już od wielu lat, poznając kulturę naszego kraju. – To, co cenię w polskim szkolnictwie, to nowoczesne podejście do kształcenia, szeroką ofertę przyszłościowych programów nauczania, a także profesjonalność wykładowców – podkreśla Danylo.
Yauheniya Barkun pochodzi z Mogilewa na Białorusi. Doktorantka Politechniki Białostockiej, laureatka konkursu na najlepszego studenta zagranicznego w Polsce 2020 uważa, że należy przemyśleć wybór kierunku, który chce się studiować, aby mieć satysfakcję. – Polskie uczelnie potrafią studenta pozytywnie zaskoczyć – swoim podejściem, jakością nauki i chęcią pomocy. Białoruskim kandydatom, doradziłabym – nie bójcie się, że nie znacie dobrze języka polskiego, nikt nie będzie wam z tego tytułu robić nieprzyjemności – mówi Yauheniya.
Konul Jafarova z Sumgayit, z Azerbejdżanu, doktorantka na kierunku socjologia na Uniwersytecie Wrocławskim, swoje studia w Polsce określa jako bardzo energetyczne. - To bardzo międzynarodowa uczelnia z dużą liczbą studentów zagranicznych, która stwarza im wszelkie możliwości - mówi Konul. - Wykładowcy są bardzo przyjaźnie nastawieni do cudzoziemców i bardzo pomocni.
Aigerim Balkhashbayeva jest zwyciężczynią konkursu "Interstudent" w 2018 roku na najlepszego studenta w Polsce. Pochodzi z Astany, z Kazachstanu. Obecnie jest absolwentką SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w Warszawie - Jedną z najlepszych decyzji, jaką podjęłam, jest rozpoczęcie studiów w Polsce. Polska to wciąż niedoceniona destynacja - mówi Aigerim.
Studenci z zagranicy chcą studiować na brytyjskich uniwersytetach dzięki udanemu wdrożeniu programu szczepień. Prawie połowa przyszłych studentów zagranicznych (47%) stwierdziła, że chętniej wybrałaby naukę w Wielkiej Brytanii ze względu na liczbę szczepień w tym kraju.
Trzecia fala koronawirusa po raz kolejny wystawia kraje i systemy opieki zdrowotnej na próbę. Jest to szczególnie widoczne w Bułgarii, gdzie jednym z głównych problemów jest brak personelu medycznego.
W Czechach, w ubiegłym roku odnotowano wzrost liczby studentów zagranicznych na studiach stacjonarnych o ponad 8%. Za wzrostem kryje się m.in. odpowiednia polityka edukacyjna.
Pięć lat partnerskiej współpracy na polach badawczych, naukowych i edukacyjnych pomiędzy Uniwersytetem Gdańskim a Azerbejdżańskim Państwowym Uniwersytetem Ropy Naftowej i Przemysłu przewiduje umowa zawarta pomiędzy władzami uczelni.
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ (IGiGP UJ) jest liderem międzynarodowego konsorcjum naukowego, które zrealizuje projekt HES – GEO: Osiąganie doskonałości naukowej w badaniach relacji człowiek-środowisko z wykorzystaniem technologii geoinformacyjnych w ramach konkursu Twinning.
Nowa umowa z Ecole Nationale Supérieure d’Arts et Métiers (ENSAM) jest kontynuacją najdłużej funkcjonującego w Politechnice Łódzkiej porozumienia o podwójnym dyplomie.
Podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie a Universitat Politècnica de Catalunya.
Ranking Uczelni Akademickich oparty będzie generalnie na takiej samej metodologii, jak w roku ubiegłym, ten sam będzie również (z jedną zmianą) zestaw kryteriów, wskaźników i wag uwzględnianych w rankingu. Ale zarazem doprecyzowany został sposób liczenia kilku wskaźników, co wpłynie na jakość finalnej wersji rankingu.
W miesięczniku UAM „Życie Uniwersyteckie” ukazał się wywiad z Waldemarem Siwińskim, Prezesem Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy”. Siwiński mówi w nim, w jaki sposób program International Visibility Project (IntVP), realizowany na zlecenie MEiN, pomaga polskim uczelniom zwiększać ich międzynarodową postrzegalność, a jednocześnie wskazuje co uczelnie mogą zrobić by skutecznie starać się o poprawę pozycji w rankingach.
Opublikowano wyniki najnowszej edycji rankingu Round University Ranking (RUR). Sklasyfikowano w niej 869 uniwersytetów, w tym 6 uczelni z Polski. Najwyżej uplasował się Uniwersytet Jagielloński (358), tuż za nim Uniwersytet Warszawski (363). Największy skok, o 38 miejsc, zanotowała Politechnika Łódzka; "sprintem zmierzamy do podium!" - tak na Facebooku skomentował ten sukces Rektor PŁ.
Opublikowano wyniki najnowszej edycji rankingu Times Higher Education Impact Rankings. W klasyfikacji ogólnej znalazło się 1115 uczelni z 94 krajów lub regionów.
Eötvös Loránd University we współpracy z IREG Observatory on Academic Ranking and Excellence zaprasza na konferencję online University Rankings -Reflections from Social Sciences and Humanities w dniach 19 - 21 maja 2021.
Chcesz skutecznie promować uczelnię? Myślisz o budowie silnej marki i efektywnej kreacji wizerunku? Chciałbyś pokazać się w prestiżowym miejscu, wśród najlepszych, a zarazem dotrzeć do jak największej liczby maturzystów i ich rodziców?
Women in Tech Days 2021 to hub wiedzy technologicznej. W ramach wydarzenia odbędzie się 15 fascynujących Techtalków na najbardziej aktualne tematy. Zaangażowało się też tutaj 50 Mentorek i Mentorów z firm technologicznych, z którymi będziesz mogła zabookować sobie spotkanie 1:1 i omówić swoje plany kariery.
Jakub Grodecki został ponownie wybrany na wiceprzewodniczącego Europejskiej Unii Studentów (European Students’ Union). Funkcję tę będzie sprawował do czerwca 2022 roku.
Dr Magdalena Łągiewska z Wydziału Prawa i Administracji UG została dyrektorem Instytutu Konfucjusza na UG.