MNiSW ogłosiło start programu "Inicjatywa doskonałości - uczelnie badawcze". To jeden z najważniejszych elementów „Konstytucji dla Nauki”, którego celem jest wsparcie uczelni, które zamierzają osiągnąć status uniwersytetu badawczego i są w stanie skutecznie konkurować z najlepszymi ośrodkami akademickimi na świecie. W ramach programu wyłonionych zostanie, na zasadzie konkursowej, maksymalnie 10 uczelni, które w latach 2020–2026 będą otrzymywać corocznie zwiększenie subwencji (w wysokości 10% subwencji uzyskanej w 2019 r.). Pozostałe uczelnie, które wezmą udział w konkursie, ale nie zostaną w nim wyłonione, także otrzymają dodatkowe wsparcie finansowe – zwiększenie subwencji w wysokości 2% subwencji uzyskanej w 2019 r. na okres 2020–2026. Do udziału w konkursie zakwalifikowanych zostało 20 uczelni akademickich.
Kazachstan to nowa pozycja w wiosennym planie wyjazdowym „Study in Poland”. Według najnowszych danych w Polsce jest obecnie 1075 studentów z Kazachstanu, aż o 35 procent (!) więcej niż przed rokiem – to dobry powód, aby udać się tam ponownie. Tym razem zapraszamy do Almaty, na targi ”Education and Career 2019”, które odbędą się 4-6 kwietnia 2019 w centrum Atakent-Expo.
Serdecznie zapraszamy uczelnie członkowskie programu "Study in Poland" na targi edukacyjne "Osvita ta Kar'era", które odbędą się 12-13 kwietnia 2019 w Kijowie. Udział w tych targach jest od dwunastu lat stałym punktem naszego kalendarium wyjazdowego - jesteśmy konsekwentnie obecni na rynkach, skąd przyjeżdża do Polski najwięcej studentów.
W Polsce studiuje obecnie 1149 obywateli Federacji Rosyjskiej. Sądząc jednak po olbrzymim zainteresowaniu stoiskiem „Study in Poland” podczas targów „Education & Career 2019”, które odbyły się 16-17 marca w Moskwie, w najbliższych latach studentów z Rosji będzie w polskich uczelniach o wiele więcej.
Targi "Wyższa Osvita 2019" we Lwowie już za nami. 21 i 22 marca we Lwowskim Pałacu Sztuki młodzi Ukraińcy mogli po raz kolejny zapoznać się z ofertą edukacyjną polskich uczelni. Do wyboru mieli szkoły techniczne, uczelnie państwowe i prywatne szkoły wyższe.
Zapraszamy na kolejne szkolenie w ramach „Akademii Internacjonalizacji”, które odbędzie się 15 kwietnia w Golden Floor Plaza w Warszawie. Jego celem jest przybliżenie zagadnień związanych z uruchomieniem i prowadzeniem programu kształcenia we współpracy z partnerami z zagranicy, po ukończeniu którego, absolwent uzyskuje wspólny, podwójny lub wielokrotny dyplom.
Różnice i komunikacja międzykulturowe są niezwykle istotne dla wszystkich pracowników uczelni, którzy na co dzień pracują z cudzoziemcami. Świadomość różnic kulturowych, stereotypów, które nami kierują oraz odpowiednia wiedza na temat tego, jak sobie z tym radzić jest pierwszym krokiem do tego, aby unikać konfliktów kulturowych i stać się środowiskiem otwartym i przygotowanym na pracę z cudzoziemcami.
Chcielibyśmy w Akademii Internacjonalizacji wyjść naprzeciw Państwa oczekiwaniom i potrzebom dotyczącym oferowanych przez nas szkoleń. Współpracujemy ze specjalistami i ekspertami związanymi z internacjonalizacją szkolnictwa wyższego, ale to Państwa zdanie i potrzeby są dla nas najważniejsze.
8 marca w Paryżu, w historycznej przestrzeni Sorbony zainaugurowany został Polsko-Francuski Rok Nauki. W Polsko-Francuskim Forum Rektorów udział wzięli przedstawiciele KRASP oraz francuskiej CPU, a także NCN, NCBiR, NAWA i KRD.
Do 30 kwietnia trwa nabór do V edycji Programu Stypendialnego im. Łukasiewicza, skierowanego do studentów państw rozwijających się. To wspólna inicjatywa Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, realizowana w ramach polskiej pomocy rozwojowej.
Wlk. Brytania ogłosiła nową strategię dotyczącą umiędzynarodowienia. Zakłada ona wzrost liczby studentów zagranicznych o 30 procent do 2030 roku, oraz wpływów do budżetu państwa do 35 mld funtów rocznie. Obcokrajowcy mogą również liczyć na szereg ułatwień po ukończeniu studiów, jeżeli zdecydują się pozostać w tym kraju.
Stolica Szwecji cieszy się ogromną popularnością wśród międzynarodowych studentów. W ciągu ostatnich trzech lat ich liczba wzrosła o 20%. W tym roku przekroczy ona 10 000. To powrót do poziomu sprzed 2011 roku, zanim Szwecja wprowadziła opłaty dla studentów zagranicznych, co doprowadziło do spadku zainteresowania studiami w tym kraju.
Serbia zyskała pełnoprawne członkostwo w Programie Erasmus+. Porozumienie zostało podpisane w Brukseli przez Mladena Šarčevicia, serbskiego ministra edukacji, oraz europejskiego komisarza Tibora Navracsicsa. Serbia ubiegała się o ten status od dwóch lat, przechodząc przez istotne procedury.
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu przystąpił do inicjatywy PRME (Principles for Responsible Management Education). PRME (Principles for Responsible Management Education) to wspierana przez ONZ inicjatywa. Powstała w 2007 roku jako platforma podnosząca zagadnienia zrównoważonego rozwoju w uczelniach na całym świecie.
Według statystycznego raportu Narodowej Agencji Programu Erasmus + z wyjazdów realizowanych, w jego ramach, w roku 2016/2017 Uniwersytet Łódzki znalazł się na pierwszym miejscu wśród polskich uczelni, jeśli chodzi o liczbę zrealizowanych wyjazdów nauczycieli akademickich w celach dydaktycznych przed takimi uczelniami jak Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Warszawski czy Uniwersytet Śląski.
Już po raz kolejny, w kwietniu odbędzie się akcja „Dziewczyny na Politechniki!”, która od 12 lat zachęca i inspiruje maturzystki do podejmowania studiów inżynierskich. Tegoroczna edycja szczególnie skupi się na kierunkach IT.
W majowym wydaniu Miesięcznika Edukacyjnego “Perspektyw” zostaną opublikowane wyniki Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2019 oraz Rankingu Kierunków Studiów Perspektywy 2019.