Ponad 500 osób wzięło udział w webinarium "Internacjonalizacja w czasach pandemii", które odbyło się 16 czerwca na autorskiej platformie Perspektyw. Do dyskusji zaproszono szefów i przedstawicieli głównych instytucji, które organizują procesy umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego: MNiSW, KRASP, NAWA, FRSE oraz rektorów-elektów z uczelni publicznych i niepublicznych.
Większość polskich uczelni zadowalająco wywiązało się w pierwszych miesiącach pandemii z wyzwań w zakresie podtrzymywania kontaktów z aktualnymi studentami zagranicznymi. Zarazem potwierdziło się, że rekrutacja obcokrajowców na rok akademicki 2020/21 jest dla naszych szkół wyższych dużą niewiadomą. Uczelnie różnie prognozują spadek liczby kandydatów z zagranicy (w porównaniu z poprzednim rokiem) – od 16% do ponad 50%. Pociągnie to straty finansowe szacowane średnio na 10-30%.
Wygrają te uczelnie i te grupy badawcze, które najwcześniej wyjdą z izolacji. Paradoksalnie, po pandemii prawdziwe procesy umiędzynarodowienia uczelni staną się prostsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Jeśli pandemia w Polsce i w Europie Zachodniej przeciągnie się do jesieni czy zimy 2020, to jej konsekwencje dla współpracy międzynarodowej uczelni mogą być dalekosiężne. Nie bezpośrednio, ale pośrednio - poprzez wpływ na sektor finansów publicznych.
Jakie będzie umiędzynarodowienie polskich i światowych uczelni po pandemii? Co można robić teraz - z punktu widzenia uczelni - aby minimalizować straty i potencjalny regres na tym polu? Zadaliśmy to pytanie teoretykom i praktykom internacjonalizacji – laureatom Nagrody „Gwiazdy Umiędzynarodowienia”.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jako Narodowa Agencja programu Erasmus+ od początku wybuchu pandemii jest w stałym kontakcie z koordynatorami programu na uczelniach (a ci ze stypendystami programu Erasmus+), śledzi decyzje Komisji Europejskiej i cyklicznie o tych postanowieniach informuje. Odpowiadamy także na indywidualne pytania uczelni, studentów czy ich rodziców/opiekunów.
Jak wynika z raportu Campus France, pomimo wzrostu liczby zagranicznych studentów przybywających do Francji, spadł odsetek studentów na całym świecie, którzy decydują się na studia w tym kraju. Pozycja Francji pozostaje stabilna, ale jest zagrożona z powodu coraz mniej licznych programów w języku angielskim oraz pojawienia się nowych, coraz bardziej popularnych miejsc docelowych.
Kanada wprowadza istotną zmianę w wymogu uzyskania zezwolenia na pracę po ukończeniu studiów dla studentów zagranicznych, którzy tej jesieni będą uczęszczać na zajęcia online. Studenci zagraniczni będą mogli zapisać się na nie podczas pobytu za granicą, a po przeprowadzce do Kanady uzyskać pozwolenie na ukończenie studiów.
Cambridge University ogłosił, że wszystkie wykłady będą odbywać się online w następnym roku akademickim z powodu wybuchu koronawirusa. Będą one prowadzone w tej formie do lata 2021 roku.
Pandemia – nokautując boleśnie internacjonalizację – pokazała jedocześnie, że umiędzynarodowienie stało się integralną częścią szkolnictwa wyższego na świecie
"Międzynarodowe szkolnictwo wyższe czeka masywne uderzenie" zapowiedział profesor Simon Margison, światowej klasy ekspert, występując podczas konferencji (online) International Higher Education Forum 2020 zorganizowanej przez Universities UK, stowarzyszenie najlepszych brytyjskich uczelni z Oxfordem i Cambridge.
Dzięki zaawansowanej infrastrukturze i dużemu już doświadczeniu w posługiwaniu się technologią, zarówno po stronie studentów, jak i wykładowców, większości uczelni amerykańskich udaje się dobrnąć do końca wiosennego semestru dzięki nauce na odległość. Teraz rektorzy i prezydenci uczelni prywatnych i publicznych stanęli przed trudniejszym wyzwaniem: jak przygotować się do semestru zimowego, rozpoczynającego się w USA już w końcu sierpnia? Pytań jest wiele, odpowiedzi – na razie - brak.
Wydział Chemiczny Politechniki Warszawskiej został członkiem konsorcjum, które wspólnie będzie prowadziło międzynarodowe studia doktoranckie w zakresie rozwijających się technologii bateryjnych. To pierwszy taki projekt na PW.
Na przełomie maja i czerwca komisja rektorska ds. wykładowców wizytujących wybrała 23 osoby, które przyjadą na UW w ramach inicjatywy „Włączanie badaczy z zagranicy w dydaktykę UW”. Wykładowcy wizytujący podzielą się wynikami swoich badań i wiedzą z naukowcami oraz studentami UW, poprowadzą też wykłady otwarte.
Francuska Najwyższa Rada ds. Oceny Badań Naukowych i Szkolnictwa Wyższego HCÉRES przyznała Politechnice Łódzkiej certyfikat potwierdzający wysoką jakość kształcenia i badań w tej uczelni. Proces akredytacji trwał dwa lata.
W rankingu 56 najlepszych na świecie kierunków studiów magisterskich z finansów Akademia Leona Koźmińskiego znalazła się w ścisłej czołówce. Ranking opublikował 15 czerwca 2020 r. dziennik „Financial Times”.
Czołówka polskich uczelni uzyskała znakomite wyniki w opublikowanym 10 czerwca najnowszym rankingu QS: Uniwersytet Warszawski awansował o 28 pozycji i zajął 321 miejsce, Uniwersytet Jagielloński awansował o 12 pozycji (na 326 miejsce), a Politechnika Warszawska awansowała o 10 pozycji (do grupy 511-520). Do grona tysiąca najlepszych na świecie awansowała Politechnika Śląska. Co jest przyczyną tego sukcesu?
Od 20 lat w czerwcu maturzyści byli już po egzaminach i, czekając na świadectwa dojrzałości, podejmowali decyzje dotyczące strategii rekrutacji na studia. W czasie pandemii, po wielu tygodniach izolacji i nauki zdalnej, trwa właśnie maturalny maraton. Jego uczestnicy zasługują na pomoc przy wyborze kierunku studiów i uczelni!
Z myślą o rekrutacji na rok akademicki 2021/22 Perspektywy zapraszają do udziału w Salonie Maturzystów Perspektywy 2020. W tym roku zorganizowany zostanie zarówno w sposób tradycyjny, jak i w wersji online w dniach 7 – 30 września br. w 13 miastach akademickich. Patronat na Salonem objął minister nauki i szkolnictwa wyższego Wojciech Murdzek.
Perspektywy rozpoczęły prace nad przygotowaniem 30. jubileuszowej edycji najbardziej popularnej w naszym kraju publikacji dla kandydatów na studia. Ukaże się ona - jak co roku - na początku września br. i dystrybuowana będzie bezpłatnie, tak jak zwykle, na Salonie Maturzystów w głównych miastach akademickich.
Przemysław Skrodzki został powołany na dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jest absolwentem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Uniwersytetu Warszawskiego z ponad 10-letnim doświadczeniem zawodowym zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
Dr Grażyna Żebrowska kieruje Narodową Agencją Wymiany Akademickiej. Nominację na stanowisko dyrektora agencji wręczył jej szef resortu nauki Wojciech Murdzek. Do tej pory dr Żebrowska kierowała Departamentem Współpracy Międzynarodowej w MNiSW.
Prof. dr hab. Tomasz Pietrzykowski, kierować będzie pracami Rady Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA). W Radzie będzie także pełnić funkcję przedstawiciela ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego.
Zastępcą Przewodniczącego Rady NAWA został dotychczasowy członek Rady - dr hab. prof. nadzw. Marcin Krawczyński, będący przedstawicielem Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.