Umiędzynarodowienie na stałe weszło do słownika akademickiego w Polsce kilkanaście lat temu. Jest to pojęcie niezwykle wielowymiarowe. Dla uczelni umiędzynarodowienie stało się elementem integralnym, łączącym i przenikającym różne obszary działalności instytucjonalnej i poziomy strategii rozwoju. Ranking Szkół Wyższych od lat bierze pod uwagę stopień umiędzynarodowienia uczelni jako jeden z siedmiu głównych kryteriów rankingu. W tegorocznym zestawieniu liderów umiędzynarodowienia Rankingu Szkół Wyższych na najwyższym stopniu podium ponownie znalazła się Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
O tym, jak zdobyć „szklaną górę” rankingów międzynarodowych, ale także o europejskim i globalnym wymiarze funkcjonowania polskich uczelni dyskutowano podczas V Konferencji „Polskie uczelnie w światowej perspektywie – Rankingi a strategiczne zarządzanie szkołą wyższą”, która odbyła się 15 i 16 lipca w warszawskim hotelu „Crowne Plaza”. Podkreślono, że poprawa pozycji w rankingach nie jest celem samym w sobie, lecz elementem budowania międzynarodowej postrzegalności (visibility) polskich uczelni, co przełoży się na wzrost jakości badań i kształcenia.
Uniwersytet Rzeszowski, Politechnika Lubelska, Uniwersytet SWPS, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet w Białymstoku, Politechnika Częstochowska zdobyły ELSEVIER Research Impact Leaders Awards, czyli nagrody, których celem jest poprawa postrzegania (visibility) dorobku naukowego polskich uczelni na świecie.
W dobie coraz popularniejszego data-based planning, niezwykle ważny staje się dostęp do najświeższych informacji - nie tylko danych liczbowych, ale także tych mierzących nastroje i tendencje w obszarze zainteresowania. Raporty „Internacjonalizacja w czasach pandemii” stanowią pomocne źródło przy planowaniu strategicznym uczelni na kolejny rok akademicki.
Nowa siedmiolatka programu Erasmus+ przynosi modyfikacje w poszczególnych sektorach, związane głównie z realizowaniem wskazanych przez Unię Europejską priorytetów i uproszczeniem procedur.
KE opublikowała europejską tablicę wyników innowacyjności – European Innovation Scoreboard 2021, która pokazuje, że wyniki Europy w zakresie innowacji stale się poprawiają w całej UE. Polska oceniana jest jako Wschodzący Innowator.
Sukcesem Politechniki Białostockiej zakończył się dodatkowy nabór wniosków w programie Erasmus+, który został ogłoszony przez Brukselę w reakcji na pandemię i zamknięcie szkół. Uczelnia otrzymała ponad 750 tys. euro na realizację projektów dotyczących rozwoju edukacji cyfrowej.
KE opublikowała Programme Guide, czyli przewodnik po programie Horyzont Europa. Dokument jest przydatny przy pisaniu wniosku projektowego, a także wyjaśnia wiele kwestii związanych z uczestnictwem w programie.
Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich wyraziło głębokie zaniepokojenie aktualną sytuacją na Białorusi związaną z represjami wobec pracowników i studentów białoruskich uczelni.
17 czerwca ogłoszona została nowa międzynarodowa deklaracja o wartościach uniwersyteckich „Magna Charta Universitatum 2020”. Stanowi ona kontynuację pierwotnej Magna Charta, przyjętej w roku 1988 w Bolonii z okazji 900-lecia najstarszego uniwersytetu w Europie, pod którą podpisało się ponad 900 uczelni z całego świata, w tym około 30 z Polski. Uznano, że należy na nowo określić podstawowe wartości, jakimi powinny kierować się uczelnie, jak również warunki, w których powinny działać, by móc wartości te realizować.
Priorytetowym celem Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita jest budowanie pozycji Gdańska jako silnego ośrodka akademickiego o niekwestionowanej wysokiej pozycji w Polsce oraz na świecie, a także optymalne wykorzystanie potencjału trzech uczelni w obszarze edukacyjnym, badawczym i rozwojowym celem uzyskania efektu synergii.
1 stycznia 2023 roku - to planowany termin utworzenia federacji poznańskich uczelni publicznych. Taką zapowiedź przedstawiła Rada ds. Integracji Poznańskiego Środowiska Akademickiego przy Kolegium Rektorów Miasta Poznania.
"Globalizacja, która pojawiła się po 1990 r. w gospodarce, kulturze, edukacji i nauce, nie była wspólną przestrzenią opartą na szacunku dla innych i wzajemnym uczeniu się; była to hegemoniczna globalizacja pod amerykańskim przewodnictwem, zakorzeniona w europejskim dziedzictwie (helleńsko-judeo-chrześcijańskim)” - na takiej mocnej tezie opiera swój niezwykle interesujący wywód prof. Simon Marginson. Dla zilustrowania przytacza wymowny fakt: "Choć angielski jest pierwszym językiem tylko 5% światowej populacji, 93% zawartości Scopus i 95% Web of Science jest po angielsku”.
Koronawirus sprawił, że w globalnym sektorze szkolnictwa wyższego nastąpiły poważne zakłócenia, a szkoły wyższe stanęły przed nie lada wyzwaniami. Przyciągnięcie studentów zagranicznych na kampusy w obecnych realiach stanowi duży wyczyn. Tym bardziej, że oczekują oni, iż uczelnie zaoferują im jakąkolwiek formę zachęty.
Liczba osób z krajów Europy Środkowej i Wschodniej, chcących podjąć studia licencjackie w Wielkiej Brytanii jesienią tego roku, spadła o jedną trzecią w związku ze zmianami opłat i finansowania spowodowanymi przez Brexit. Na liście największych spadków jest Polska.
Federacja Rosyjska aktywnie angażuje się w proces umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego kraju. Do Dumy Państwowej trafi niebawem projekt ustawy, zawierający szereg istotnych ułatwień formalnych dla studentów zagranicznych.
Liczba studentów zagranicznych wzrosła na Węgrzech od 2013 roku o ponad dwie trzecie. W roku akademickim 2019/2020 wynosiła 38 000. Cel, jakim jest wzrost liczby obcokrajowców na uczelniach do 40 000 w 2023 roku jest zatem bliski zrealizowania.
Ponad 220 studentów z różnych zakątków świata będzie poznawało język i kulturę polską podczas trzytygodniowych zajęć letniej szkoły, którą organizuje w sierpniu Uniwersytet Śląski.
Ambasador Iraku, Pan Asaad Sultan Hachem Abogulal złożył wizytę w uczelni. Jej celem było zainicjowanie współpracy między Warszawskim Uniwersytetem Medycznym a Ministerstwem Edukacji Republiki Iraku, polegającej na utworzeniu zespołów badawczych, w których skład wchodziliby polscy i irakijscy naukowcy.
Politechnika Łódzka zawarła kolejne umowy o podwójnych dyplomach z uczelniami z Francji. Rektor prof. Krzysztof Jóźwik podpisał dokument o współpracy ze szkołami wyższymi ECAM z Lyonu i Strasburga.
Prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska, rektorka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, podpisała ogólnouczelnianą umowę o współpracy z Państwowym Uniwersytetem Prawa w Taszkencie (Uzbekistan), reprezentowanym przez rektora – prof. Rahimjona Khakimova.
Collegium Civitas zostało członkiem International Association of Universities (IAU). IAU to jedno z najstarszych i najbardziej prestiżowych globalnych stowarzyszeń uczelni, utworzone 71 lat temu pod auspicjami UNESCO.
22 czerwca w Centrum Olimpijskim PKOl wręczono dyplomy najlepszym polskim uczelniom akademickim, niepublicznym, zawodowym, a także wydziałom i innym jednostkom prowadzącym najlepsze studia w 71 kierunkach – laureatom XXII Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2021. Było to pierwsze od wielu miesięcy spotkanie „w realu” polskiego środowiska akademickiego.
Uniwersytet Jagielloński jest najlepszą uczelnią akademicką w Polsce, minimalnie wyprzedzając Uniwersytet Warszawski, na trzecim miejscu znajduje się Politechnika Warszawska, na czwartym Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, a na piątym AGH. Za to UW jest liderem pod względem największej liczby najlepszych kierunków studiów – prowadzi ich aż 23, przed PW, która ma ich 17 i przed UJ, który zwyciężył w 15 kierunkach.
25 polskich uczelni akademickich znalazło się wśród najlepszych na świecie w corocznym rankingu dyscyplin – Global Ranking of Academic Subjects (GRAS) - opublikowanym 26 maja przez chińską agencję ShanghaiRanking Consultancy. Nasze uczelnie znajdują się w 28 spośród 54 objętych rankingiem dyscyplin („subjects”). Generalnie, w porównaniu z ubiegłym rokiem poszliśmy lekko w górę. Ranking przynosi ciekawy obraz naszego szkolnictwa wyższego.
Kierunek gospodarka przestrzenna, studia inżynierskie, prowadzony przez Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, został uhonorowany prestiżowym certyfikatem Association of European Schools of Planning Quality Recognition (AESOP QR).
Salon to ważny element kalendarza przygotowań uczniów do majowych egzaminów - 30 września maturzyści składają deklaracje maturalne. To właśnie m.in. na Salonie – i z ,,Informatorem dla Maturzystów 2022’’ Perspektyw zadecydują o wyborze kierunku studiów i uczelni.
Wystartował program Empowering Women in Agrifood (EWA). Jest to projekt realizowany przez EIT Food i Fundację Edukacyjną Perspektywy, którego celem jest wsparcie kobiet tworzących startupy w obszarze agritech i agrifood na wczesnym etapie kariery.
Prof. Marek Kwiek, dyrektor Institute for Advanced Studies in Social Sciences and Humanities (IAS) na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, został przyjęty w poczet członków zwyczajnych najważniejszego europejskiego towarzystwa naukowego, Academia Europaea w Londynie.
Dr Edyta Bielak-Jomaa, kierownik Centrum Ochrony Danych i Zarządzania Informacją Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, została powołana do Komitetu Etyki w CULTEXP. To pierwsza na świecie organizacja wspierająca władze państw za pomocą tzw. ekspertyz kulturowych.
Rektor UG prof. Piotr Stepnowski odznaczył prof. Wu Lan Złotym Medalem Uniwersytetu Gdańskiego. Prof. Wu Lan była inicjatorką utworzenia Instytutu Konfucjusza działającego przy Uniwersytecie Gdańskim oraz kierunku sinologia na Wydziale Filologicznym UG.