Z wielkim żalem i niedowierzaniem przyjęliśmy wiadomość o nagłej śmierci prof. dra hab. inż. Marka Tukiendorfa, rektora Politechniki Opolskiej, przewodniczącego Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej KRASP, osoby niezwykle zasłużonej dla umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego. Mieliśmy zaszczyt współpracować z prof. Tukiendorfem w ramach programu „Study in Poland”, akcji „Dziewczyny na politechniki!”, konkursu "Interstudent" i wielu innych przedsięwzięć organizowanych wspólnie w Polsce i za granicą. We wszystkie działania angażował się z właściwym mu wielkim dynamizmem i wiarą w sukces. Zawsze dotrzymywał słowa, zawsze był też otwarty na współpracę i nowe pomysły. Ufał ludziom, niektórym nawet za bardzo…
Przygotowania do „Perspektywy Women in Tech Summit 2019”, największego w Europie kongresu adresowanego do kobiet w nowych technologiach (13-14 listopada w Warszawie) weszły w fazę międzynarodową. Na początku lipca na Politechnice Kijowskiej im. Igora Sikorskiego „KPI” odbyło się inauguracyjne posiedzenie Ukraińskiego Komitetu Organizacyjnego „Perspektywy Women in Tech Summit”.
Szczegółowa analiza metodologii rankingów szkół wyższych była najważniejszym tematem II Seminarium Projektowego International Visibility Project, które odbyło się 10 lipca w hotelu Novotel Warszawa Centrum. Wzięli w nim udział reprezentanci wszystkich uczelni biorących udział w projekcie. Waldemar Siwiński, prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, kierownik projektu IntVP, zdał uczestnikom relację z działań podjętych w okresie od pierwszego seminarium projektowego w kwietniu br. W tym czasie odbyła się doroczna konferencja IREG, której przewodnim tematem była próba odpowiedzi na pytanie: Rankings: A Challenge to Higher Education?
Według badania, przeprowadzonego wśród 1002 międzynarodowych studentów przez National Student Union (ISO), Dutch Student Union (LSVb) i Erasmus Student Network w Holandii, trzy czwarte obcokrajowców (75,2%) chciałoby lepszej interakcji z holenderskimi studentami. Według nich brak możliwości nauki języka niderlandzkiego to jeden z powodów takiej sytuacji.
W ramach inicjatywy Belt and Road, a także inicjatywy Double World Class, Chiny inwestują w przyciąganie zagranicznych studentów oraz w programy stypendialne. W 2018 roku ich liczba osiągnęła ponad 492 000. Jednak dane wskazują na niewielki wzrost w porównaniu z 2017 rokiem, w którym odnotowano 489 200 obcokrajowców studiujących na chińskich uczelniach.
Do 2023 roku Turcja zamierza zwiększyć liczbę studentów zagranicznych do 200 000, powiedział turecki prezydent Recep Tayyip Erdogan. Wezwał on również do utworzenia w Turcji uczelni wyłącznie dla kobiet. Według tureckiej Rady Szkolnictwa Wyższego w roku akademickim 2017/2018, w kraju kształciło się 125 138 obcokrajowców. W dużej mierze są to osoby pochodzące z obszarów objętych konfliktem.
220 studentów z różnych zakątków świata, m.in. z Argentyny, Brazylii, Chin, Indii i Singapuru, będzie poznawało tajniki języka polskiego i naszej kultury podczas zajęć letniej szkoły, którą w Cieszynie organizuje w sierpniu Uniwersytet Śląski – podała uczelnia.
Nauka polskiego języka, historii i kultury oraz prezentacja oferty edukacyjnej Uniwersytetu Łódzkiego znalazły się w programie szkoły letniej dla studentów z Chin, która ruszyła w Łodzi. W zajęciach będzie uczestniczyć 200 młodych Chińczyków z partnerskich uczelni UŁ.
UMCS zaprezentował najnowszą aplikację mobilną UMCS Guide, przeznaczoną dla studentów i pracowników zagranicznych Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz obcokrajowców przebywających w Lublinie. Głównym jej celem jest ułatwienie codziennego funkcjonowania i poruszania się po mieście oraz kampusie akademickim.
W dokumencie „IREG Berlin Principles of Academic Rankings”, który jest zestawem zasad, które powinny być przestrzegane przez autorów rankingów na całym świecie, stwierdza się, że rankingi powinny być tak przygotowywane i publikowane, aby błędy i niedociągnięcia można było korygować. O powstałych błędach należy informować zarówno uczelnie, jak i społeczeństwo. Dokument „IREG Ranking Audit” doprecyzowuje, że błędy w rankingach powinny być poprawione przynajmniej w publikacji internetowej (at least in an online publication of the ranking). Perspektywy ściśle tych zasad przestrzegają i 10 lipca opublikowały update rankingu.
Statystyki z ubiegłego roku pokazują, jak wielki potencjał marketingowy dla uczelni niesie w sobie największa cykliczna kampania informacyjno-edukacyjna dla maturzystów: 125 tysięcy gości, 148 wystawców – w tym 21 uczelni zagranicznych, 400 prezentacji, spotkań i warsztatów przygotowanych przez szkoły wyższe. Wielkie zainteresowanie mediów regionalnych i ogólnopolskich. We wrześniu 2019 nie będzie inaczej!
W Perspektywach trwają redakcyjne prace nad najbardziej popularnym informatorem dla uczniów klas maturalnych, planujących aplikowanie na studia na rok akademicki 2020/21. Ukaże się już 3 września!
Nowym dyrektorem Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego została dr Grażyna Żebrowska. Przez wiele lat była znanym i cenionym przez amerykańskie i polonijne środowisko akademickie doradcą ds. nauki i technologii w Ambasadzie RP w Waszyngtonie, autorka przewodnika „Ameryka-dla-Postdokow”.