Gwiazda Marketingu - laureat 2021
Paulina Boroń-Kacperek
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
- Własne doświadczenia ze studiów za granicą, pracowitość oraz umiejętność pójścia na kompromis w sytuacji, w której takie opuszczenie gardy prowadzi do pozytywnych dla uczelni rozwiązań - To według Pauliny Boroń-Kacperek, dyrektor Biura Rekrutacji Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu trzy istotne cechy, które owocują w pracy marketingowca zajmującego się obszarem umiędzynarodowienia.
Przyznanie jej nagrody Marketing Star 2021 to dla niej znak, że osiem lat jej ciężkiej codziennej pracy, którą jak mówi, kocha, zostało szerzej dostrzeżone.
Jako dyrektor potrafiła stworzyć świetnie funkcjonujący zespół specjalistów pracujących ze studentami zagranicznymi – tak rekomenduje ją Dariusz Ostrowski, dyrektor zarządzający Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S. A., instytucji, która przez dwa lata (2019-2020) wspólnie z UPWr. realizowała projekt „SKILLS for STUDIES. Międzynarodowa promocja oferty dydaktycznej UPWr wśród kandydatów na studia z zagranicy poprzez efektywne nauczanie na odległość jako sposób budowania marki nowoczesnego uniwersytetu badawczego”. Sama Boroń-Kacperek za swoją zaletę, która przynosi jej zawodowe sukcesy, uznaje właśnie umiejętność budowania relacji z ludźmi. To zaskutkowało stworzeniem na UPWr w ramach kierowanej przez nią jednostki znakomitego i bardzo pracowitego zespołu, który oprócz właśnie tej sumienności oraz kompetencji językowych, cechuje się otwartością na nowe metody działania (takie jak choćby dedykowane kursy przygotowawcze dla cudzoziemców czy wykorzystanie real marketingu w promocji studiów).
Na dobre relacje w jej zespole wpływa zapewne też umiejętność traktowania porażek jako cennego doświadczenia, które może zaprocentować w przyszłości – lepszą wiedzą, lepszym przygotowaniem się do stawianych sobie celów, lepszymi pomysłami. Boroń-Kacperek zdradza: – Sama nie roztrząsam przeszłości, tylko idę dalej. I nie boję się przyjmować krytyki czy mierzyć się z konfliktem. Uważam, że tak krytyka, jak i konflikt mogą budować, pozwalają też inaczej spojrzeć na wykonywane zadania oraz stawiane sobie cele.
Dziś, w pandemicznej rzeczywistości, za najważniejsze marketingowe wyzwanie uznaje takie przygotowanie oferty dla kandydatów, by stanowiła ona jak najpełniejszą i w dodatku łatwo odnajdywalną informację o uczelni. – Nie da się ukryć, że wirtualna przestrzeń nigdy nie zastąpi w pełni tego, co można bezpośrednio zobaczyć, usłyszeć czy czego można dotknąć i posmakować – stwierdza Boroń-Kacperek. – Dlatego obecna sytuacja stanowi wyzwanie, jeśli chodzi o uruchomienie naszych zdolności komunikacyjnych przy rekrutacji. Wcześniej potencjalni kandydaci nierzadko przyjeżdżali na uczelnię przed podjęciem ostatecznej decyzji, robili rekonesans, spotykali się ze studentami i pracownikami uczelni. Dziś musi im wystarczyć rozmowa telefoniczna czy kontakt przez platformy internetowe i media społecznościowe.
Boroń-Kacperek wybrała prosty model działania: przekonuje, że skoro podstawy funkcjonowania ludzi daje Ziemia: woda, zasoby naturalne, produkty żywnościowe, to zasadne jest promowanie właśnie kierunków przyrodniczych jako tych, które kształcą ekspertów od odnawialnych źródeł energii, technologii żywności (jej produkowania, przetwarzania i przechowywania) czy weterynarii, j zespół robi to nowoczesnymi metodami VR-marketingowymi – przygotowując filmiki, animacje czy spotkania online. – To dziś dla nas spore wyzwanie, bo takich materiałów trzeba przygotowywać dużo w krótkim czasie, by szybko dotrzeć z informacją do potencjalnych kandydatów – opowiada.
Nagrody dla Marketing Star ufundowała Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej.
Paulina Boroń-Kacperek – absolwentka politologii ze specjalnością europeistyka na Uniwersytecie Opolskim (2006), stypendystka Międzynarodowego Stypendium Parlamentarnego Bundestagu (2008) oraz Fundacji Edukacyjnej Roberta Boscha (2011), od 2013 r. związana z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu, gdzie obecnie pełni funkcję dyrektora Biura Rekrutacji. Koordynuje na uczelni program Study in Wrocław. Jest współautorką projektu „Międzynarodowa promocja oferty dydaktycznej UPWr. wśród kandydatów na studia z zagranicy poprzez efektywne nauczanie na odległość jako sposób budowania marki nowoczesnego uniwersytetu badawczego” oraz kierownikiem projektu „Międzynarodowa kampania informacyjno-promocyjna Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu skierowana do kandydatów z zagranicy zainteresowanych studiami przyrodniczo-technologicznymi. „WUELS – Natural algorithm for success”, w których wykorzystano nowoczesne narzędzia marketingowe.