Znakomici mówcy, ciekawy program, unikalne miejsce - to najkrótsza charakterystyka konferencji "Studenci zagraniczni w Polsce 2018", która odbędzie się 29-30 stycznia 2018 roku w Gliwicach. Organizowana jest wspólnie - w ramach programu "Study in Poland" - przez KRASP, Politechnikę Śląską i Fundację Edukacyjną "Perspektywy". Konferencja odbywa sie pod patronatem i z udziałem wicepremiera, ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina. Na konferencję zostali zaproszeni wysocy przedstawiciele krajów będących w centrum zainteresowania polskich uczelni - Jonathan Knott, ambasador Wielkiej Brytanii i Margułan Baimukhan, ambasador Kazachstanu i Simon Gammell, dyrektor British Council w Polsce i dyrektor Olena Shapovalova z Ministerstwa Edukacji i Nauki Ukrainy.
W poniedziałek 15 stycznia 2018 roku prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki na wniosek wiceprezesa Rady Ministrów Jarosława Gowina powołał dyrektora Biura Ministra Piotra Müllera na podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Müller będzie odpowiadał m.in. za legislacyjne prace resortu, sprawy studenckie oraz działalność informacyjno-promocyjną ministerstwa.
29 stycznia zostaną uroczyście nagrodzeni laureaci pierwszej edycji Nagrody Środowiskowej Gwiazdy Internacjonalizacji / Internationalization Stars. Misją Nagrody jest wyłonienie, nagrodzenie oraz promocja osób mających wybitne osiągnięcia w zakresie umiędzynarodowienia polskich szkół wyższych. Nagroda przyznawana jest wspólnie przez polskie instytucje i organizacje zaangażowane we wspieranie umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego i nauki. Sekretariat nagrody prowadzi Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" - prowadząca wspólnie z KRASP wieloletni program międzynarodowej promocji polskich uczelni "Study in Poland".
Prof. dr hab. inż. Jan Krysiński. Były rektor Politechniki Łódzkiej (wybierany czterokrotnie: 1990–1996 i 2002–2008). Były przewodniczący Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych. Twórca Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej, działającego od 1992 roku. - Uważam, że współpraca międzynarodowa powinna stać się ważnym elementem procesu dydaktycznego. Głównym celem współpracy z zagranicą jest dążenie do tego, aby wytworzyć wśród pracowników i studentów świadomość międzynarodową. Byśmy wszyscy poczuli się obywatelami Europy, a w salach wykładowych i na korytarzach słychać było języki obce. Jest to cel odległy, ale należy zaszczepić jego świadomość, aby stał się bliski i realny – powiedział prof. Jan Krysiński w jednym z wywiadów. I nie chodzi o samą treść wywiadu, lecz o rok, w którym wypowiedział te, skądinąd słuszne, słowa: 1991!
Dr hab. Dominik Antonowicz. Pełnomocnik rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika ds. organizacji i ewaluacji badań naukowych, Kierownik Zakładu Socjologii Nauki na Wydziale Humanistycznym UMK. - Nowoczesność przejawia się otwartością myślenia, otwartością na drugiego człowieka, otwartością na poznawanie świata, o którym prawda często okazuje się być zupełnie inna niż nasze pierwotne wyobrażenia - powiedział dr hab. Dominik Antonowicz w jednym z wywiadów. Doskonale znany w środowisku akademickim, stał się rozpoznawalny także w Toruniu, gdy pojawił się na… plakatach promujących uczelnię m.in. na przystankach komunikacji miejskiej.
Ewa Kiszka. Kierowniczka Działu Współpracy z Zagranicą, Promocji i Projektów Rozwojowych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Szefowa Działu Współpracy z Zagranicą, Promocji i Projektów Rozwojowych GUMed, koordynatorka uczelniana programów: Erasmus+, Ready, Study, GO! Study in Poland, Study in Pomorskie, Study in Gdansk, Model Wspierania Imigrantów, Model Równego Traktowania, organizatorka warsztatów, wypraw promocyjnych, autorka artykułów o internacjonalizacji uczelni, niestrudzona podróżniczka – w życiu zawodowym i prywatnym – to tylko część aktywności Ewy Kiszki. Na pytanie, jak udaje się jej pogodzić tyle zajęć, odpowiada po prostu: Moja praca jest moją pasją: lubię ludzi, lubię poznawać nowe, odmienne kultury. Przez całe życie robiłam dużo rzeczy na raz. Każdy zrealizowany projekt daje mi satysfakcję, radość i siłę do kolejnych przedsięwzięć. Nie cierpię sprawozdań, za to uwielbiam nowe i „niemożliwe " do zrealizowania wyzwania!
Dr Magdalena Popowska. Prodziekan ds. międzynarodowych na Wydziale Zarządzania i Ekonomii (2008-2016) Politechniki Gdańskiej. Koordynatorka programu Erasmus + (2005-2017.) Przewodnicząca Komisji Senackiej ds. Umiędzynarodowienia PG. Pełnomocniczka Rektora ds. Współpracy Akademickiej z CHRL. Niemal od początku swojej kariery zawodowej na Politechnice Gdańskiej była zaangażowana w zarządzanie międzynarodowymi projektami oraz w działania na rzecz rozwoju umiędzynarodowienia uczelni. W pierwszych latach współtworzyła i współzarządzała projektem TEMPUS 09640-95, w ramach którego na Wydziale Zarządzania i Ekonomii PG powstało kilka studiów podyplomowych, w tym Francusko-Polskie Studium Podyplomowe w Dziedzinie Finansów, realizowane z Ecole Supérieure de Commerce de Rouen oraz Centre de Formation des Cadres Bancaires de Paris. W ramach tego studium dyplomy francuskie tzw. III cyklu uzyskało około 200 polskich studentów.
Dr Monika Kopytowska. Pełnomocniczka dziekana Wydziału Filologicznego ds. programu Erasmus , Uniwersytet Łódzki. W ciągu ostatnich 10 lat odegrała kluczową rolę w internacjonalizacji procesu kształcenia na Wydziale Filologicznym UŁ poprzez konsekwentne rozwijanie i wzbogacanie oferty dydaktycznej dla studentów z zagranicy, zwiększenie aktywności zagranicznej studentów, działania mające na celu integrację studentów obcokrajowców ze studentami polskimi. Pracowała także na rzecz wspierania i upowszechnianie międzynarodowych programów mobilności studentów, doktorantów i pracowników oraz organizowała wykłady i warsztaty dotyczące komunikacji interkulturowej i różnorodności skierowane zarówno do społeczności akademickiej, jak i środowiska zewnętrznego.
Emilia Wojtczak. Doradca studenta zagranicznego w Dziale Edukacji Ustawicznej i Międzynarodowej Politechniki Poznańskiej. Autorka i realizatorka projektu „PP dookoła świata – kawiarenka międzykulturowa”. Emilia Wojtczak jest z wykształcenia pedagogiem, doradcą zawodowym. Przed podjęciem pracy na Politechnice Poznańskiej należała do Salezjańskiego Wolontariatu Misyjnego „Młodzi Światu” i koordynowała w Poznaniu międzynarodowy projekt „Glocal Tour – Our World In Your City” – mobilną wystawę dotycząca problemów Globalnego Południa i Milenijnych Celów Rozwoju. Spędziła rok na wolontariacie w Amazonii w Peru, realizując projekt MSZ w ramach programu „Wolontariat polska pomoc”. Emilia Wojtczak równie efektywnie działa na rzecz nowych inicjatyw międzyuczelnianych w Indiach. W minionych trzech latach kilkakrotnie reprezentowała Politechnikę Poznańską podczas targów edukacyjnych w Indiach. Dwa razy brała też udział w misjach edukacyjnej do Chin, które zaowocowały nowymi umowami oraz aktywną współpracą z uczelniami.
Już 22 lutego odbędzie się w Warszawie drugie szkolenie w ramach Akademii Internacjonalizacji "Study in Poland". Temat z grupy najbardziej gorących: International recruting agents at universities - how to work, manage and motivate them. Agent rekrutacyjny stał się nieodzownym ogniwem w procesie rekrutacji studentów zagranicznych. Szkolenie przybliży rolę agentów rekrutacyjnych na światowym rynku edukacyjnym. Omówione zostaną sposoby nawiązywania współpracy z agentami, kontroli jakości ich pracy, zawierania umów finansowych oraz prowadzenia współpracy na co dzień. Szkolenie prowadzone będzie w języku angielskim.
W Japonii w szybkim tempie zwiększa się liczba zagranicznych studentów. W maju 2017 było ich już ponad 267 tysięcy. Ale Japonia planuje zwiększenie tej liczby do 300 tysięcy (dla porównania: w USA studiuje obecnie ponad 1 mln zagranicznych studentów, a Chiny postawiły sobie za cel przyjęcie 500 tysięcy studentów zza granicy).
Anglicy zabrali się za solidne policzenie korzyści i strat wynikających z obecności studentów zagranicznych w uczelniach Zjednoczonego Królestwa. Zadania tego podjęły się: angielska organizacja Higher Education Policy Institute oraz międzynarodowa firma Kaplan International Pathways.
Chiny chcą do 2020 roku kształcić u siebie 500 tysięcy zagranicznych studentów. Cel ambitny ale, jak się okazuje, całkiem realny zważywszy na dynamikę umiędzynarodowienia chińskiego szkolnictwa wyższego. W roku akademickim 2015/2016 studiowało w Chinach niecałe 400 tys. (397 635) cudzoziemców czyli o 100 tys. więcej niż w roku 2011.
Studenci Politechniki Gdańskiej przeprowadzą kosmiczny eksperyment, w którym zbadają drgania oraz przepływ ciepła podczas lotu rakiety suborbitalnej. Projekt zrealizowany zostanie we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. "W ramach eksperymentu powstanie bardzo niewielkie urządzenie, które zostanie umieszczone w rakiecie.
Centrum Języka i Kultury Chińskiej – jednostka badawczo-dydaktyczna Uniwersytetu Śląskiego (UŚ) w Katowicach - rozpoczęło w piątek swoją działalność. Ma promować język i kulturę chińską wśród mieszkańców Katowic i regionu. Jak podkreślił prorektor ds. kształcenia i studentów UŚ prof. Ryszard Koziołek, uniwersytet to miejsce, gdzie interesujemy się nie tylko sobą, ale też innymi nacjami, językami i kulturami.
10 stycznia w samo południe we wspaniałej Auli Głównej Politechniki Warszawskiej zostały ogłoszone wyniki XX jubileuszowego Ogólnopolskiego Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2018. Jak co roku, było to prawdziwe święto polskiej edukacji, na które przybyli dyrektorze, nauczyciele i uczniowie z ponad 50 najlepszych liceów i techników z całej Polski. Nagrodzonym szkołom gratulowali m.in.: parlamentarzyści, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć, rektorzy i prorektorzy szkół wyższych, dyrektorzy OKE, reprezentanci komitetów głównych olimpiad przedmiotowych, przedstawiciele władz samorządowych i edukacyjnych.
12 stycznia w Audytorium Maximum Wydziału Prawa i Administracji UAM odbyła się uroczystość nagrodzenia najlepszych szkół średnich w województwie wielkopolskim. Najlepszym liceum w województwie wielkopolskim w 2018 roku zostało I Liceum Ogólnokształcące w Swarzędzu, a najlepszym technikum – Technikum Komunikacji w Zespole Szkół Komunikacji w Poznaniu.
Uczelnie najczęściej oceniane są, zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym, poprzez akredytacje i rankingi. Każda z tych metod ma swoją specyfikę i swoje narzędzia. Do niedawna wydawało się, że akredytacje i rankingi funkcjonują w odrębnych i niezależnych od siebie sferach oceny jakości uczelni. Ale czy na pewno?
XXIX edycja Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego PERSPEKTYWY w Pałacu Kultury i Nauki już za nieco ponad miesiąc! Wśród 50 Wystawców są najlepsze uczelnie z całej Polski, szkoły zagraniczne, ambasady, instytuty kultury i języka, szkoły językowe, biura work&travel. Spodziewamy się, że XXIX edycję Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego odwiedzi ok. 30 tysięcy gości, głównie maturzystów, licealistów i uczniów szkół średnich. Jeśli rozważają Państwo swój udział zapraszamy serdecznie na stronę.
Serdecznie zapraszamy uczelnie i wydziały do konkursu na kreatywną kampanię rekrutacyjną szkoły wyższej - Genius Universitatis 2018. Konkurs ma charakter otwarty - jest adresowany do wszystkich polskich uczelni, a udział w konkursie jest bezpłatny. Warunkiem wzięcia udziału w konkursie jest wypełnienie - do 26 stycznia 2018 r. - internetowego formularza zgłoszeniowego na stronie KONKURSU wraz z załącznikami dokumentującymi stosowane działania. Do konkursu można zgłaszać narzędzia marketingowe wykorzystywane w rekrutacji na studia na rok akademicki 2017/18.
W związku z rozszerzaniem obszaru działalności w zakresie profesjonalnych rankingów edukacyjnych Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" poszukuje osoby zainteresowanej współpracą lub pracą (etat) na stanowisku „Ranking analyst”.
W związku z rozwojem działalności w zakresie organizacji konferencji międzynarodowych Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" poszukuje osoby zainteresowanej współpracą lub pracą (etat) na stanowisku „Event manager”.