Hiszpańskie uniwersytety publiczne odpowiadają za 2,2 procent produktu krajowego brutto (PKB), co podkreśla znaczenie tych instytucji nie tylko w edukacji, ale także w rozwoju gospodarczym.
„Na każde 100 euro otrzymane z transferów państwowych i regionalnych hiszpański system uniwersytetów publicznych (SUPE) wygenerował 505 euro obrotu, 293 euro PKB i 115 euro dochodu z wynagrodzeń”, wyjaśnia komunikat prasowy. W rezultacie na każde otrzymane 100 000 euro hiszpańskie uniwersytety były w stanie utrzymać 5,4 pełnoetatowych miejsc pracy, podczas gdy te same dane pokazują, że SUPE przyczynił się do stworzenia 438 926 pełnoetatowych miejsc pracy, zmniejszając 2,41 procent całkowitego zatrudnienia w kraju. Prawie 70 procent wpływu generowanego przez sektory gospodarki SUPE koncentruje się na sektorach innych niż edukacja.
Zawody w pełnym wymiarze czasu pracy, które zostały utrzymane w wyniku hiszpańskiego opodatkowania instytucji edukacyjnych, obejmowały różne stanowiska, takie jak pracownicy naukowi lub administracyjni, usługi restauracyjne i hotelowe związane z tymi usługodawcami oraz towary i usługi pochodzące z tej działalności, pośród innych.
Niedawno przyjęta ustawa o systemie uniwersyteckim określa plan zwiększenia wydatków publicznych na szkolnictwo wyższe o co najmniej jeden procent. Bazując na tych danych, hiszpańskie uniwersytety generują większe dochody niż te, które są w nie inwestowane, co wyraźnie pokazuje znaczenie tych instytucji dla hiszpańskiego ożywienia gospodarczego, podczas gdy studenci zagraniczni mogą być również jedną z przyczyn takiego rozwoju sytuacji.
Według Erudera Statistics na hiszpańskich uniwersytetach studiuje 203 366 studentów zagranicznych, podczas gdy krajem pochodzenia studentów zagranicznych są głównie Włochy, Ekwador i Francja, w których łącznie studiuje ponad 54 000 studentów.
Opr. MTA
Źródło: https://erudera.com