W drugim dniu konferencji poruszono inny z gorących tematów: „Uniwersytety Europejskie – microcredentials i inne innowacyjne formaty dydaktyczne: mobilność, usieciowienie, elastyczność”.

W drugim dniu wrocławskiej konferencji poruszono inny z gorących tematów, tj. „Uniwersytety Europejskie – microcredentials i inne innowacyjne formaty dydaktyczne: mobilność, usieciowienie, elastyczność”. Sesję pod tym hasłem poprowadził prof. dr hab. inż. Teofil Jesionowski, przewodniczący Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych i rektor Politechniki Poznańskiej. W podsumowaniu jednego z wątków poruszanych w panelu prof. Jesionowski zauważył: – Uniwersytety Europejskie są początkiem budowania oferty pod kompetencje przyszłości.

O swoich doświadczeniach z działania w sieci mówił w czasie debaty prof. dr hab. inż. Tadeusz Uhl z AGH, koordynator konsorcjum UNIVERSEH. – Naszą misją w sieci UNIVERSEH jest, by student we wszystkich uczelniach współpracujących w ramach sieci czuł się jak u siebie w domu. Dążymy bowiem do tego, by sieć była jak jedna uczelnia mająca tylko siedziby w różnych miejscach. Prof. Uhl podkreślił, że choć organizacyjnie nie ma przeszkód, by dążyć do tak nakreślonych celów, to w perspektywie legislacyjnej wszystkie usieciowione uczelnie mają jeszcze długą drogę do przebycia.

Z kolei prof. dr hab. Rafał Witkowski, prorektor UAM ds. współpracy międzynarodowej i koordynator konsorcjum uniwersytetów EPICUR, odnosząc się do zagadnienia microcredentials, tłumaczył: – Microcredentials pozwala uczelniom zaoferować coś mniej niż jeden semestr, a coś więcej niż jeden kurs. To taka pigułka wiadomości z różnych dziedzin, która dla studentów może być formą rozwoju i cennego poszerzenia wiedzy.

Prof. Witkowski szczególnie podkreślił znaczenie microcredentials w kontekście poszukiwania pracy przez absolwentów. – Jako że microcredentials mają wagę udokumentowanych (poświadczone przez uczelnię) dodatkowych (spoza programu studiów) kompetencji danego absolwenta, dla pracodawcy stanowić mogą dowód aktywności, zainteresowań i zaangażowania danego kandydata do pracy i być tym samym cenną wskazówką przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu.

W tym kontekście swoje uwagi dorzuciła prof. Dorota Piotrowska z Politechniki Łódzkiej, która zauważyła, że przyszłością uczelni są nie studenci, a uczący się, którzy dzięki microcredentials będą akumulować w swoim portfolio różne osiągnięcia, a tym samym sami decydować o specyfice własnego wykształcenia na tle coraz bardziej różnorodnej w przyszłości grupy absolwentów uczelni.

 

http://studyinpoland.pl/konferencja2022