Jak wynika z najnowszego raportu Education at a Glance 2019, w krajach OECD obecnie studiuje ponad 3,7 miliona studentów zagranicznych, co stanowi wzrost o 6% w porównaniu z 2016 rokiem. Ponad połowa (56%) wszystkich studentów zagranicznych pochodzi z Azji. Dwie trzecie studentów z tego kontynentu skupia się głównie w pięciu krajach: Australii, Kanadzie, Japonii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Według raportu kraje anglojęzyczne pozostają najbardziej atrakcyjnymi miejscami dla studentów zagranicznych, a Wielka Brytania i USA przyjmują ponad 40% wszystkich mobilnych studentów w OECD i krajach partnerskich. W raporcie dodano, że „jeśli trendy pozostaną niezmienne, Chiny i Indie mogą mieć wyjątkowo duży udział młodych osób z wykształceniem wyższym w grupie OECD-G20, pomimo przewidywanego spadku populacji młodzieży w Chinach”. Przewiduje się, że choć liczba chińskich studentów w stosunku do wszystkich studentów zagranicznych spadnie o cztery punkty procentowe ze względu na malejącą populację, to liczba studentów z Indii i Ameryki Łacińskiej prawdopodobnie znacznie wzrośnie.
Kluczowe kierunki dla przyjeżdżających studentów do Europy to Wielka Brytania, Francja i Niemcy. Znaczący wzrost udziału studentów zaobserwowano również w Estonii, na Węgrzech, Łotwie, w Holandii i Nowej Zelandii. W Luksemburgu 47% studentów to studenci zagraniczni. Studenci z UE stanowią 24% wszystkich mobilnych studentów, ale ze względu na preferencje dotyczące pozostawania w Europie, stanowią 42% mobilnych studentów w krajach UE należących do OECD. W Austrii, Danii, Luksemburgu, Portugalii, Polsce, Słowacji i Słowenii co najmniej ośmiu na 10 mobilnych studentów pochodziło z Europy. Tymczasem w Australii 21% wszystkich studentów studiowało za granicą, chociaż w tym kraju odnotowano spadek o jeden punkt procentowy między 2013 a 2017 rokiem.
W raporcie odnotowano również, że istnieje ryzyko wyparcia wykwalifikowanych studentów krajowych z krajowych instytucji szkolnictwa wyższego, które różnicują czesne według pochodzenia studentów, ponieważ mogą preferować studentów zagranicznych, którzy generują wyższe przychody dzięki wyższym opłatom za naukę.
OECD podało różne przyczyny wzrostu liczby zagranicznych studentów. Są to m.in. „potrzeby w zakresie umiejętności w gospodarkach opartych w coraz większym stopniu na wiedzy i innowacjach”, w których „lokalne zdolności edukacyjne nie zawsze ewoluowały wystarczająco szybko, aby zaspokoić rosnący popyt wewnętrzny”.
Znaczenie przy wzroście udziału młodych osób z wyższym wykształceniem, w wieku od 25 do 34 lat, w krajach OECD-G20, mają czynniki takie jak rosnąca klasa średnia w gospodarkach wschodzących, koszty lotów międzynarodowych, rosnąca popularność Internetu i mediów społecznościowych oraz używanie języka angielskiego jako języka roboczego. Wzrost ten powinien nastąpić w ciągu najbliższych 15 lat.
Źródło: www.thepienews.com