Po raz 22. program „Study in Poland” był obecny na targach Osvita ta Kariera w Kijowie. Tradycyjnie, na naszym stoisku było tłoczno, ale... ogólna liczba odwiedzających targi wyraźnie spadła. Dla znawców ukraińskiego rynku edukacyjnego nie jest to zaskoczeniem, gdyż niż demograficzny u naszych sąsiadów pogłębia się.

Regularna i konsekwentna obecność programu "Study in Poland" na targach w Kijowie (dwukrotnie w ciągu roku od 11 lat!) przyczyniła się do umocnienia marki polskiego szkolnictwa wyższego na Ukrainie, co zaowocowało dużą liczbą Ukraińców na polskich uczelniach – jest ich prawie 40 tysięcy, co stanowi ponad połowę wszystkich studentów zagranicznych w Polsce. Ale wiele wskazuje na to, że liczba ta już nie wzrośnie.

Od strony ekspozycyjnej reprezentacja polskich uczelni w stolicy Ukrainy była imponująca – poza tradycyjnym stoiskiem programu „Study in Poland”, a także indywidualnymi stoiskami uczelni (we własnym zakresie Kijów odwiedziły m.in. Politechnika Warszawska, Politechnika Łódzka, Szkoła Główna Handlowa, Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania, Wyższe Szkoły Bankowe, Społeczna Akademia Nauk, a także programy „Study in Poznan” i „Teraz Wrocław”), w centralnej części hallu wystawienniczego ulokowało się wielkie i przestronne stoisko NAWA.

Choć publiczność w Kijowie nie zawiodła, zwłaszcza trzeciego dnia, to zauważyć należy ogólny spadek liczby potencjalnych studentów odwiedzających imprezę. Wyjaśnienia mogą być różne, z nieudolnością organizatorów targów włącznie...

Ale nie zmienia to faktu, że niż demograficzny na Ukrainie daje o sobie coraz silniej znać, z przyczyn naturalnych będzie do nas przyjeżdżać stamtąd coraz mniej młodzieży. Musimy być na to przygotowani i zawczasu rozpracowywać nowe kierunki rekrutacji na studia w Polsce.