Politechnika Śląska stawia na rozwój studiów dualnych, które oferuje od ubiegłego roku. Zdaniem przedstawicieli uczelni już po pierwszym semestrze studenci kształcący się w tym modelu pozytywnie wyróżniają się na tle studentów z kierunków ogólnoakademickich.
Współpraca - w zakresie kształcenia - szkół wyższych z firmami była tematem I Konferencji Edukacja Dualna EDUAL pod hasłem "Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0", która w poniedziałek odbyła się na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Udział wziął w niej m.in. wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
Pierwsze studia dualne na Politechnice Śląskiej ruszyły w październiku ub. r. na kierunku mechanika i budowa maszyn na Wydziale Mechanicznym Technologicznym. Są to studia pierwszego stopnia i prowadzone są we współpracy z Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną (KSSE).
W tym modelu kształci się obecnie 30 osób. Program tych studiów łączy teorię zdobywaną na zajęciach na uczelni z praktyczną nauką zawodu u pracodawców. Czas spędzony przez studentów na uczelni oraz na stażach - w perspektywie całego roku - dzieli się po połowie. Zajęcia praktyczne oraz staże prowadzone są we współpracy z inwestorami wchodzącymi w skład klastra Silesia Automotive & Advanced Manufacturing oraz innymi firmami. Klaster ten to inicjatywa KSSE, realizowana wspólnie i na rzecz firm z branży motoryzacyjnej i instytucji z nią współpracujących.
Zdaniem dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego dr hab. inż. Anny Timofiejczuk już po pierwszym semestrze kształcący się w tym modelu studenci pozytywnie wyróżniają się na tle studentów z tego samego kierunku na profilu ogólnoakademickim. "Studia dualne są bardziej wymagające, studenci mają więcej zajęć, dużo więcej pracują, więc są lepiej zorganizowani. Co jeszcze widoczne, ci studenci są już po pierwszych praktykach u pracodawców i posługują się bardzo zaawansowanym językiem technicznym, czego nie obserwujemy wśród studentów z profilu ogólnoakademickiego" – podkreśliła.
Zapewniła też o rozwoju tego typu kształcenia. "Chcemy tę ofertę rozszerzyć o studia drugiego stopnia, o co mamy zapytania ze strony przedstawicieli przemysłu, ale i samych studentów" – dodała dziekan.
W ocenie rektora Politechniki Śląskiej prof. dra hab. inż. Arkadiusza Mężyka, lista korzyści płynących z modelu studiów dualnych jest długa. Wśród nich wymienił przede wszystkim możliwość zdobycia wiedzy, jednocześnie teoretycznej, jak i praktycznej, czy okazję do zasymilowania się studentów w środowisku pracy.
Jego zdaniem, z uwagi na tempo zmian technologicznych we współczesnym świecie, niezbędny jest rozwój kształcenia o charakterze praktycznym. "W tej chwili, przy tak szybkim postępie technologicznym, nie można dobrze wykształcić inżyniera dla przemysłu przyszłości, wykorzystując jedynie wiedzę zawartą w podręcznikach. Społeczeństwo oparte na wiedzy wymaga nowego systemowego podejścia do kształcenia kadr, zdolnych do szybkiej asymilacji w zmieniającym się środowisku pracy, oraz kreatywnego działania" – zaznaczył rektor.
Politechnika Śląska w modelu dualnym kształci studentów również na studiach drugiego stopnia, choć nie na całych kierunkach, a na specjalizacjach. Elementy edukacji dualnej znajdują się też na studiach trzeciego stopnia. Podczas poniedziałkowej konferencji przedstawiciele uczelni wyrazili nadzieję na rozszerzenie tej oferty edukacyjnej.
Prof. Mężyk przypomniał, że Politechnika Śląska od lat współpracuje z otoczeniem gospodarczym m.in. z KSSE. Prezes KSSE Piotr Wojaczek zadeklarował podczas konferencji dalsze wsparcie i zaangażowanie w prowadzenie studiów dualnych na gliwickiej uczelni. Jednocześnie dodał, że coraz więcej firm chce włączyć się w to przedsięwzięcie.
W programie I Konferencji Edukacja Dualna EDUAL znalazły się m.in. dyskusje ekspertów – przedstawicieli świata akademickiego i gospodarczego - na temat dotychczasowych modeli edukacji dualnej na wszystkich poziomach kształcenia akademickiego, wdrożonych dotąd na uczelniach technicznych oraz planów ich rozwoju.
Źródło: PAP - Nauka w Polsce